Powrót
Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe po zapoznaniu się z wynikami analiz społeczno-gospodarczych, technicznych, środowiskowych i ekonomiczno-finansowych, przygotowanych w ramach realizacji dokumentacji przedprojektowej, zatwierdził do dalszych prac wariant przebiegu trasy, rekomendowany przez Wykonawcę w raporcie. Trasa przebiegać będzie po istniejących liniach kolejowych od Katowic przez stacje Chorzów Batory, Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom i Piekary. Od Bytomia Rozbark zostanie wybudowany ponad 20-kilometrowy odcinek dwutorowej linii kolejowej w kierunku północnym z pominięciem wsi Wymysłów, przez miejscowości Dobieszowice, Ossy i Tąpkowice. W Tąpkowicach linia będzie przebiegać wiaduktem nad drogą krajową nr 78 i dalej na północ w kierunku Ożarowic włączy się w istniejącą linię kolejową nr 182 i przekroczy projektowaną autostradę A1 i zakończy przebieg na stacji przy lotnisku w Pyrzowicach. Wykonawcą dokumentacji przedprojektowej i projektowej dla tego zadania jest konsorcjum firm w składzie PÖYRY Infra GmbH, PÖYRY Infra sp. z o. o. i DB International GmbH. Punktem wyjścia do opracowania dokumentacji przedprojektowej i projektowej jest „Koncepcja powiązań komunikacją kolejową MPL „Katowice” w Pyrzowicach z aglomeracją górnośląską”, która miała charakter wstępnego studium wykonalności i została wykonana na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Koncepcja ta, spośród 7 proponowanych wariantów wskazała jeden do dalszych analiz. Prowadzone analizy miały na celu zbadanie technicznych możliwości poprowadzenia linii, w szczególności optymalne wykorzystanie istniejącego układu torowego, wpływ ukształtowania terenu na przebieg linii, oddziaływanie inwestycji na obszary chronione i cenne przyrodniczo, narażenie na hałas, warunki koegzystencji budowy i eksploatacji linii z historyczną i planowaną działalnością górniczą oraz czynniki hydrogeologiczne. Badania brały pod uwagę również aspekty społeczne takie jak: wpływ inwestycji na życie mieszkańców, konieczność wykupu gruntów, a w konsekwencji całkowity koszt inwestycji i wiele innych zagadnień. Ostatecznie do dalszych prac projektowych została wybrana trasa o długości 34,9 km zakładająca modernizację 14,7 km istniejących torów oraz budowę nowego odcinka linii kolejowej o długości 20,2 km, dostosowana do prędkości jazdy dla pociągów osobowych do 160 km/h i projektowanym czasem przejazdu ze stacji Katowice do lotniska w Pyrzowicach około 28 minut. Dzięki tej inwestycji, czas dojazdu z centrum Katowic do lotniska skróci się o ponad połowę oraz znacznej poprawie ulegnie sprawność transportu aglomeracji górnośląskiej. Wzrośnie także dostępność lotniska „Katowice” w Pyrzowicach dla podróżnych w komunikacji zarówno krajowej, jak i zagranicznej. Modernizacja podniesie atrakcyjność inwestycyjną województwa śląskiego i będzie istotnym impulsem stymulującym rozwój ekonomiczny na poziomie regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
W obszarze projektowanej linii kolejowej dojdzie do poprawy stanu środowiska naturalnego oraz funkcjonalności przewozów aglomeracyjnych przez integrację różnych środków komunikacji pasażerskiej w rejonie kolejowych punktów obsługi wraz z eliminacją barier architektonicznych dla niepełnosprawnych podróżnych. Wstępny koszt realizacji inwestycji został oszacowany na 1,5 mld zł. Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2010 - 2013, przy czym rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na rok 2012. Projekt jest wpisany na listę rezerwową Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, działanie 7.1-20.1 Rozwój transportu kolejowego. Dodatkowych informacji udzielają:Jacek Karniewski
Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Katowicach
e-mail j.karniewski@plk-sa.pl
tel. + 48 32 71 954 13, Robert Kuczyński
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl.
tel. +48 22 47 32 147 Pełny opis rekomendowanej trasy
Połączenie kolejowe aglomeracji górnośląskiej z lotniskiem w Pyrzowicach
Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe po zapoznaniu się z wynikami analiz społeczno-gospodarczych, technicznych, środowiskowych i ekonomiczno-finansowych, przygotowanych w ramach realizacji dokumentacji przedprojektowej, zatwierdził do dalszych prac wariant przebiegu trasy, rekomendowany przez Wykonawcę w raporcie. Trasa przebiegać będzie po istniejących liniach kolejowych od Katowic przez stacje Chorzów Batory, Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom i Piekary. Od Bytomia Rozbark zostanie wybudowany ponad 20-kilometrowy odcinek dwutorowej linii kolejowej w kierunku północnym z pominięciem wsi Wymysłów, przez miejscowości Dobieszowice, Ossy i Tąpkowice. W Tąpkowicach linia będzie przebiegać wiaduktem nad drogą krajową nr 78 i dalej na północ w kierunku Ożarowic włączy się w istniejącą linię kolejową nr 182 i przekroczy projektowaną autostradę A1 i zakończy przebieg na stacji przy lotnisku w Pyrzowicach. Wykonawcą dokumentacji przedprojektowej i projektowej dla tego zadania jest konsorcjum firm w składzie PÖYRY Infra GmbH, PÖYRY Infra sp. z o. o. i DB International GmbH. Punktem wyjścia do opracowania dokumentacji przedprojektowej i projektowej jest „Koncepcja powiązań komunikacją kolejową MPL „Katowice” w Pyrzowicach z aglomeracją górnośląską”, która miała charakter wstępnego studium wykonalności i została wykonana na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Koncepcja ta, spośród 7 proponowanych wariantów wskazała jeden do dalszych analiz. Prowadzone analizy miały na celu zbadanie technicznych możliwości poprowadzenia linii, w szczególności optymalne wykorzystanie istniejącego układu torowego, wpływ ukształtowania terenu na przebieg linii, oddziaływanie inwestycji na obszary chronione i cenne przyrodniczo, narażenie na hałas, warunki koegzystencji budowy i eksploatacji linii z historyczną i planowaną działalnością górniczą oraz czynniki hydrogeologiczne. Badania brały pod uwagę również aspekty społeczne takie jak: wpływ inwestycji na życie mieszkańców, konieczność wykupu gruntów, a w konsekwencji całkowity koszt inwestycji i wiele innych zagadnień. Ostatecznie do dalszych prac projektowych została wybrana trasa o długości 34,9 km zakładająca modernizację 14,7 km istniejących torów oraz budowę nowego odcinka linii kolejowej o długości 20,2 km, dostosowana do prędkości jazdy dla pociągów osobowych do 160 km/h i projektowanym czasem przejazdu ze stacji Katowice do lotniska w Pyrzowicach około 28 minut. Dzięki tej inwestycji, czas dojazdu z centrum Katowic do lotniska skróci się o ponad połowę oraz znacznej poprawie ulegnie sprawność transportu aglomeracji górnośląskiej. Wzrośnie także dostępność lotniska „Katowice” w Pyrzowicach dla podróżnych w komunikacji zarówno krajowej, jak i zagranicznej. Modernizacja podniesie atrakcyjność inwestycyjną województwa śląskiego i będzie istotnym impulsem stymulującym rozwój ekonomiczny na poziomie regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
W obszarze projektowanej linii kolejowej dojdzie do poprawy stanu środowiska naturalnego oraz funkcjonalności przewozów aglomeracyjnych przez integrację różnych środków komunikacji pasażerskiej w rejonie kolejowych punktów obsługi wraz z eliminacją barier architektonicznych dla niepełnosprawnych podróżnych. Wstępny koszt realizacji inwestycji został oszacowany na 1,5 mld zł. Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2010 - 2013, przy czym rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na rok 2012. Projekt jest wpisany na listę rezerwową Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, działanie 7.1-20.1 Rozwój transportu kolejowego. Dodatkowych informacji udzielają:Jacek Karniewski
Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Katowicach
e-mail j.karniewski@plk-sa.pl
tel. + 48 32 71 954 13, Robert Kuczyński
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl.
tel. +48 22 47 32 147 Pełny opis rekomendowanej trasy