Podlaskie: większe bezpieczeństwo na ponad 100 przejazdach
W marcu poziom zabezpieczeń zwiększył się na 9 skrzyżowaniach drogowo-kolejowych na linii z Lewek do Hajnówki. Jest nowa sygnalizacja świetlna i akustyczna. Wymienione zostały tory oraz płyty przejazdowe m.in. w pobliżu miejscowości Stare Berezowo, Chytra oraz Mikłasze. Łącznie na trasie Lewki – Hajnówka zmodernizowano 22 przejazdy kolejowo-drogowe.
W ubiegłym roku przebudowa objęła przejazdy na linii z Bielska Podlaskiego do Białegostoku. Bezpieczne przekraczanie torów zapewni 25 zmodernizowanych skrzyżowań. Na 5 z nich m.in. w Bielsku Podlaskim, Juchnowcu Dolnym i Białymstoku zamontowano światła oraz rogatki. Dodatkowe zabezpieczenia - sygnalizatory ustawiono m.in. w Orzechowiczach. Urządzenia będą również wspierać kierowców na przebudowanych przejazdach w pobliżu miejscowości Ignatki-Osiedle oraz Hryniewicze.
Dzięki tzw. programowi przejazdowemu na linii Sokółka – Suwałki w latach 2017-2019 przeprowadzono remont nawierzchni na 5 przejazdach. W 2 lokalizacjach w pobliżu miejscowości Osmołowszczyzna oraz Sidra zamontowane zostały nowe sygnalizatory.
W ramach modernizacji linii z Hajnówki do Siemiatycz (projekt współfinansowany z programu operacyjnego Polska Wschodnia) na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. również zwiększa się zabezpieczenie skrzyżowań kolejowo-drogowych. Niektóre przejazdy m.in. w Syczach i w Wakułowiczach zostały zabezpieczone sygnalizatorami, a przejazd w Czeremsze zyskał rogatki. Uruchamiane są kolejne urządzenia. Modernizacja na trasie z Hajnówki do Siemiatycz obejmuje 45 przejazdów.
Poza działaniami współfinansowanymi ze środków UE, PLK zmodernizowała 8 innych przejazdów na terenie województwa. Zwiększono bezpieczeństwo m.in. na skrzyżowaniu dróg z torami przy ul. Piłsudskiego w Grajewie oraz przy ul. Kolejowej w Kuleszach Kościelnych.
Będą dodatkowe zabezpieczenia i inwestycje
Planowane są kolejne inwestycje, które zwiększą bezpieczeństwo przejeżdżania oraz przechodzenia przez tory. Na linii Rail Baltica na odcinku Czyżew – Białystok przejazdy w poziomie szyn zostaną zastąpione przez prawie 30 skrzyżowań dwupoziomowych. Również na odcinku Białystok – Ełk, planuje się budowę bezkolizyjnych skrzyżowań oraz modernizację przejazdów. Prace na linii Rail Baltica realizowane będą dzięki dofinansowaniu z unijnego programu CEF „Łącząc Europę”. Więcej o inwestycji na: www.rail-baltica.pl.
Większe bezpieczeństwo na przejazdach w woj. podlaskim możliwe jest m.in. dzięki realizacji projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap I – część przejazdowa”. W ramach tego zadania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają poziom bezpieczeństwa na 182 przejazdach w całej Polsce. Wykonano już prace na 75 skrzyżowaniach. Kolejne są w przebudowie. Wartość projektu to 250 mln zł netto, a dofinansowanie UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi prawie 194 mln zł netto.
PLK poprawia też bezpieczeństwo na przejazdach dzięki inwestycjom za prawie 320 mln zł na liniach: Lewki-Hajnówka, Hajnówka – Siemiatycze i Białystok – Bielsk Podlaski. Są one realizowane w ramach programu Polska Wschodnia, a wartość dofinansowania UE wynosi ponad 275 mln zł. Więcej na: www.plk-polskawschodnia.pl.