Podlaskie – lepszy dostęp do kolei na przystankach linii Białystok – Czeremcha
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawi dostęp do kolei i zapewni lepsze warunki podróży w powiecie hajnowskim – szczególnie w miejscowościach Kleszczele i Suchowolce. To kolejna inicjatywa PLK zachęcająca do podróży koleją na trasie z Białegostoku do Czeremchy.
- Przebudowa peronów w Kleszczelach i Suchowolcach to kolejna inwestycja na Podlasiu, której celem jest likwidacja wykluczenia komunikacyjnego i zapewnienie lepszego dostępu do kolei mieszkańcom mniejszych miejscowości. Wszystko to dzięki Programowi Przystankowemu, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2025 roku miliard zł na budowę i modernizację przystanków – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
- Dzięki inwestycjom realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków unijnych i budżetowych podróże pociągiem na Podlasiu są bardziej dostępne i atrakcyjne. Program Kolej Plus oraz Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025 są ważnym zakresem prac, gdyż zwiększają dostęp mieszkańców małych miejscowości do kolei- najbardziej ekologicznego środka transportu – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W Kleszczelach lokalizacja przystanku bliżej drogi krajowej (nr 66) i przejazdu kolejowo-drogowego skróci dostęp do pociągów podróżnym dojeżdżającym do kolei samochodami. Nowy wyższy peron ułatwi wsiadanie i wysiadanie. Przewidziano na nim wiatę, ławki, czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Jasne, energooszczędne oświetlenie LED zapewni lepszą orientację także po zmroku. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania dostęp do pociągów ułatwi pochylnia. Na potrzeby rowerzystów ustawione zostaną stojaki rowerowe.
W Suchowolcach przebudowany peron zapewni dostęp do pociągów wszystkim podróżnym. Warunki obsługi będą podobne jak w Kleszczelach. Obok przystanku zostanie zmodernizowany przejazd kolejowo-drogowy. Wyposażenie skrzyżowania w sygnalizację świetlną i dźwiękową zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Prowadzenie prac nie ograniczy korzystania z kolei, gdyż podróżni będą mogli korzystać z peronu tymczasowego. Rozpoczęcie prac jest planowane na IV kw. br., a zakończenie w połowie 2022 r.
Rządowy Program dla lepszej komunikacji kolejowej
W maju br. przyjęto uchwałę w sprawie ustanowienia „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, przedłożoną przez Ministra Infrastruktury. Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie prac, związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla pasażerów.
W „Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” uwzględniono 355 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej są 173 lokalizacje, a na liście rezerwowej 182.
Program Przystankowy w woj. podlaskim
W województwie podlaskim na liście podstawowej Programu Przystankowego jest 17 lokalizacji. Poza Kleszczelami i Suchowolcami to: Czarnowo-Undy, Czerwony Bór, Jamiołki, Łubnica Łomżyńska, Kołaki, Kulesze Kościelne, Roszki Leśne, Wnory, Płonka, Sokoły, Śniadowo, Sokole Białostockie, Żednia, Zajezierce, Waliły. Ponadto jest także ponad 30 lokalizacji na liście rezerwowej.