Pociągi sprawniej pojadą nad Odrą w Brzegu Dolnym
![Most kolejowy w Brzegu Dolnym nad Odrą, widok z lotu ptaka, widać metalowe konstrukcje mostu, i tory linii kolejowej na szlaku Księginice – Brzeg Dolny](/files/_processed_/d/f/csm_Most_kolejowy_w_Brzegu_Dolnym_nad_Odra__widok_z_lotu_ptaka__widac_metalowe_konstrukcje_mostu__i_tory_linii_kolejowej_na_szlaku_Ksieginice_-_Brzeg_Dolny_8e5f2bf0df.jpg)
Obecnie Nadodrzanką - pomiędzy Księginicami a Brzegiem Dolnym - pociągi kursują po jednym torze i jednej z dwóch (zachodniej) konstrukcji nad Odrą. Prace projektowe obejmą nie tylko tory i sieć trakcyjną ale także duży most. W zakresie projektu przewidziano badania, które pozwolą określić zakres prac i budowę nowej przeprawy lub przebudowę. Kolejowy most z początku ubiegłego wieku, ma długość ok. 380 m. Na 9. filarach zamontowane są dwie metalowe konstrukcje, osobne dla każdego z dwóch torów.
W kwietniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły postępowanie na „Opracowanie dokumentacji projektowej dla szlaku Księginice – Brzeg Dolny wraz z nadzorem autorskim” w ramach projektu pn.: „Prace na linii kolejowej C-E 59 na odcinku Wrocław Brochów / Grabiszyn – Głogów”.
Po uzyskaniu projektu i przy zapewnieniu finansowania, realizacja prac pozwoli na likwidację „wąskiego gardła” na głównej magistrali kolejowej, łączącej Dolny Śląsk z portami w Szczecnie i Świnoujściu. Poprawiona zostanie przepustowość – sprawniej będzie mogło kursować więcej pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków.
Opracowanie dokumentacji projektowej przewidziane jest w okresie ok. 20 miesięcy od daty podpisania umowy. Termin składania ofert upływa 17 maja br. Zamówienie jest finansowane ze środków budżetowych.