Powrót

PLK zwiększą potencjał przeładunkowy stacji Terespol

Zdjęcie do informacji prasowej: tory

Jednym z priorytetów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest zwiększenie przepustowości na trasie Moskwa – Mińsk – Warszawa – Berlin. Rosnące znaczenie wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją oznacza duży wzrost przewozów towarowych na kolejowym przejściu granicznym Terespol – Brześć. Realizacja zadania przyniesie znaczący wzrost potencjału przeładunkowego na stacji. Szacowana wartość opracowania dokumentacji, to prawie 5 mln zł netto.

Wzrosną przewozy m.in. między Polską a Białorusią

W ramach ogłoszonego zamówienia wykonawca przygotuje dokumentację projektową. Będą też pozyskane wszystkie decyzje administracyjne do rozbudowy stacji granicznej Terespol o 10 szerokich torów, tj. o szerokości 1520 mm i dopuszczalnym nacisku 25t/oś. Rozbudowany układ szerokotorowy usprawni kontrolę celno-graniczną. Prace nad przygotowaniem projektu rozpoczną się w 2019 r. i zakończą w 2022 r. Zadanie zostanie sfinansowane ze środków własnych spółki. Nowe tory będą mogły przyjąć większą liczbę składów towarowych wjeżdżających do i z Białorusi, przyczyniając się do zwiększenia wymiany handlowej między Polską a Białorusią.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowują również stację Terespol i zwieszają komfort obsługi pasażerów. Więcej informacji: https://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/zmieniaja-sie-stacje-biala-podlaska-terespol-i-malaszewicze-3962/

Większe możliwości ruchu towarowego na wschodniej granicy

Poza inwestycją na stacji Terespol, PLK realizują duży projekt, obejmujący prace w rejonie przejść granicznych. Zadania o łącznej wartości blisko 250 mln zł zapewnią płynny ruch i przejazd większej liczby pociągów.Inwestycje będą realizowane do 2023 roku. Obejmują modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury, co umożliwi lepszą obsługę towarów przewożonych koleją z Dalekiego Wschodu.

Np. na przejściu Medyka – Mościska II modernizowane są tory normalne i szerokie po polskiej stronie. Po zakończeniu robót możliwa będzie obsługa dłuższych i cięższych składów towarowych. Sprawniejszy przejazd zapewnią nowe rozjazdy i sieć trakcyjna, zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości. Do 2023 roku zaplanowano też prace na 7 odcinkach linii dojazdowych do terminali przeładunkowych. Łączny koszt inwestycji to 91 mln zł.

W 2017 roku PLK przeprowadziły prace torowe na szerokotorowych szlakach z Kobylan do Terespola i dalej do granicy z Białorusią. W ramach inwestycji za ok. 9 mln zł powstał dodatkowy tor, część torów wydłużono, przebudowano urządzenia srk. W efekcie pociągi przyspieszyły do 60 km/h (z 40 km/h). Dostosowano tory do zwiększonych nacisków i przyjmowania dłuższych składów, co podniosło możliwości transportu międzynarodowego.

W poprzednich latach PLK zwiększyły jakość połączeń na trasie z Polski do Niemiec. W 2016 r. oddano do użytku nowy most na Nysie Łużyckiej. Nowa przeprawa za 19 mln zł (netto) umożliwia przejazd pociągów z prędkością 120 km/h (z 50 km/h). Dzięki większej nośności, składy towarowe mogą wozić cięższe ładunki.

 

Kontakt dla mediów:

Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239