PLK wprowadza nowoczesny symulator dla dyżurnych ruchu
Obecnie trwają testy symulatora z udziałem 20 instruktorów dyżurnych ruchu i powstaje program szkoleń. Równocześnie przygotowywane są pomieszczenia do szkolenia, zaplecze dydaktyczne i socjalne.
- Symulator i program szkoleń to element konsekwentnie realizowanego od 2012 roku programu poprawy bezpieczeństwa PLK. Obejmuje on ponad 200 działań zarządcy infrastruktury w zakresie inwestycyjnym, organizacyjnym, technicznym i pracowniczym. To m.in. modernizacja infrastruktury oraz nowe urządzenia sterowania, audyty i doskonalenie procedur związanych z prowadzeniem ruchu pociągów, a także niezwykle ważne szkolenia zawodowe pracowników – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Symulator urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności to pierwszy tego typu sprzęt w Polsce. Odwzorowuje istniejące lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym z Mińska Mazowieckiego. Posiada trzy miejsca dla trenujących i jedno dla instruktora. Na kilkunastu monitorach odwzorowane są sytuacje na torach i działanie urządzeń sterowania. Podczas szkoleń pracownicy będą reagować na ponad 40 sytuacji, z którymi mogą spotkać się na dyżurach np. brak zasilania, rozerwanie składu, usterka pociągu, jazda składu na niewłaściwy tor. Symulator pozwala tworzyć różne warianty, np.: każdy z kursantów obsługuje inną stację lub kilku z nich tę samą, co wymaga współpracy, tak jak w rzeczywistości.
- Szkolenia na symulatorze pozwolą doskonalić kwalifikacje dyżurnych i pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Umożliwią odegranie scenariuszy wielu sytuacji kryzysowych, związanych zarówno z pracą urządzeń jak i z kursowaniem pociągów - bardziej i najmniej spodziewanych. Przećwiczenie bez konsekwencji trudnych sytuacji, to również lepsze przygotowanie i mniej stresu w pracy na odpowiedzialnym stanowisku - mówi Tomasz Drobysz, dyrektor ds. wdrożenia symulatorów w PLK.
Symulator zostanie wykorzystany już w październiku przez dyżurnych ruchu, którzy rozpoczną prace na nowoczesnych urządzeniach sterowania ruchem kolejowym. Głównym zadaniem szkoleń będzie ciągłe podnoszenie kwalifikacji pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego oraz sprawdzenie umiejętności manualnych i psychofizycznych przyszłych dyżurnych ruchu. PLK planuje, że szkolenia przejdzie ponad 8600 osób.
Umowę na budowę symulatora urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 14 października 2014 r. Wykonawcą jest Scheidt&Bachmann System Technik GmbH, Kiel. System będzie gotowy w październiku br.
Informacje dodatkowe
Rośnie poziom bezpieczeństwa na kolei. W ciągu ostatnich 4 lat (od 2011 roku) liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą, a poszkodowanych o 44%. Rok 2014 był najbezpieczniejszy w historii. W pierwszym półroczu 2015 roku utrzymujemy ten pozytywny trend. To efekt konsekwentnych działań prowadzonych przez Grupę PKP. Wśród nich są modernizacja torów i urządzeń sterowania ruchem, nowy i wyremontowany tabor, dodatkowe szkolenia, kontrole i stały monitoring w obszarze prowadzenia ruchu kolejowego. Na poprawę bezpieczeństwa na kolei Grupa PKP przeznaczyła w ciągu ostatnich 4 lat 25 mld zł. Wciąż ponad 70 procent wszystkich zdarzeń powodują nieostrożni piesi przechodzący przez tory w miejscach niedozwolonych i kierowcy ignorujący bezpieczeństwo na przejazdach.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239