Powrót

Peron w Kościanie z nowymi wiatami

Szklane zadaszenie na peronie nr 2 w Kościanie podtrzymują stalowe podpory. Dla podróżnych stanęły dwie 80 m wiaty. Dostępna jest już jedna część platformy. Trwa wykończenie drugiej. Wkrótce zacznie się układanie kostki peronowej i montaż małej architektury. Podwyższony do 76 cm peron z antypoślizgową nawierzchnią, energooszczędnym oświetleniem LED i nowoczesnym systemem informacji zapewni lepszy komfort podróży. Peron będzie w pełni gotowy w lipcu. Podróżni pojadą z niego m.in. w kierunku Poznania lub Wrocławia.

Bezpieczne dojście na peron zapewni przebudowane przejście podziemne. W tunelu montowane są już szyby wind, z których będą mogły korzystać osoby o ograniczonej mobilności. Powstają schody na perony. W trakcie prac dostępne jest odpowiednio zabezpieczone i oznakowane przejście w poziomie szyn. Równocześnie na peronie nr 1 układane są pierwsze ścianki. Ciężki sprzęt przygotowuje podtorze. Część nowych torów wraz z siecią trakcyjną na stacji jest już ułożona.

Prace postępują też przy budowie dwóch wiaduktów w Kościanie. Gotowa jest już konstrukcja obiektu przy ul. Młyńskiej. Budowane są drogi dojazdowe. Na długości 27 m powstaną dwa pasy ruchu, chodniki i ścieżka rowerowa. Prace skończą się jesienią. Do połowy przyszłego roku potrwa natomiast budowa wiaduktu nad ul. Gostyńską. Powstaną tam dwa pasy ruchu. Oba obiekty zastąpią przejazdy kolejowo-drogowe. Zwiększy się bezpieczeństwo i usprawni komunikacja w mieście. Jesienią mieszkańcy Kościana skorzystają też z podziemnego przejścia pieszo-rowerowego w ul. Wyzwolenia. Zasadnicze prace przy konstrukcji tunelu są już zakończone. Obecnie trwa wykańczanie obiektu. Po jego otwarciu mieszkańcy bezpiecznie przejdą z jednej strony torów na drugą.

Coraz więcej efektów prac

Postęp prac widać też w Lesznie. Odbudowywana jest już konstrukcja peronu nr 1, trwają prace na części peronu nr 2. Podróżni korzystają już z jednej krawędzi platformy. Wykonawca kończy budowę konstrukcji przejścia podziemnego. Przedłużony o 23 m tunel zapewni bezpieczne dojście z budynku dworca na perony i na drugą stronę stacji od ul. Towarowej. Na ukończeniu jest modernizacja przejścia pod torami na ul. Słowiańskiej, postępuje budowa wiaduktu na ul. Wilkowickiej. Kierowcy przejadą nowym obiektem w miejscu dotychczasowego przejazdu kolejowo-drogowego w połowie przyszłego roku.

Także w Starym Bojanowie podróżni korzystają już z nowego peronu. Komfort zapewnia m.in. nowa nawierzchnia, ławki i system informacji pasażerskiej. Powstaje konstrukcja przejścia podziemnego. Budowane są schody i szyby windowe w tunelu. Nową nawierzchnię zyskał przejazd w ul. Krętej.

Cały czas kontynuowane są prace na torach. Kończy się modernizacja drugiego toru między Starym Bojanowem a Kościanem i między Kościanem a Czempiniem. Trwa przebudowa mostu nad Kościańskim Kanałem Obry.

Postępy na południu Wielkopolski

Prace po firmie Astaldi, która pomimo wezwań zeszła z placu budowy, na odcinku z Leszna do granicy województwa dolnośląskiego do końca maja kontynuuje Zakład Robót Komunikacyjnych DOM. Wykonawca koncentruje się na jak najszybszym przywróceniu ruchu pociągów po dwóch torach między Żmigrodem a Rawiczem. W trakcie prac konieczne było wykonanie dodatkowych robót na niektórych obiektach inżynieryjnych, które niewłaściwie przeprowadziło Astaldi i uzupełnienie dokumentacji. Mimo zwiększenia zakresu prac, na stacji Rawicz powstaje nowy peron nr 2. Układane są już na nim płyty peronowe. Między Bojanowem a Rydzyną częściowo są już nowe tory, budowane jest nowe podtorze. Trwa regulacja gotowego już toru między Lesznem a Rydzyną. Ze względu na problemy z firmą Astaldi, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmieniły fazowanie części robót. Pozwoliło to połączyć niektóre etapy prac i zminimalizowało opóźnienia. Obecnie szacowane są one na ok. 6 miesięcy.

Obecnie trwa postępowanie związane z wyborem kolejnego wykonawcy, który dokończy wszystkie prace po Astaldi, nieobjęte kontraktem z ZRK DOM. Umowa w tym zakresie zostanie podpisana pod koniec maja. Nowy wykonawca wybuduje m.in. tunel i przejazd w Rawiczu oraz przejście podziemne w Lesznie.

Kolej łączy regiony

Efektem modernizacji linii E59 z Poznania do Wrocławia będzie skrócenie czasu przejazdu między Czempiniem a granicą województwa dolnośląskiego o ok. 20 minut. Prędkość pociągów pasażerskich zostanie zwiększona do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Modernizacja peronów i przejść podziemnych oraz budowa wiaduktów zwiększy bezpieczeństwo i zapewni lepszy komfort podróży.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu: „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń”. Wartość prac to ponad 1,5 mld zł, z czego ok. 1,2 mld zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Zakończenie modernizacji planowane jest do końca 2020 r.

Inwestycja w liczbach:

- 5 zmodernizowanych stacji

- 5 nowych przejść podziemnych

- 4 nowe wiadukty kolejowe i 3 nowe wiadukty drogowe

- 24 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe

 

„Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji”

Kontakt dla mediów:

Radosław Śledziński
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 501 613 495

Pliki do pobrania