Nowy dworzec zwiększy komfort obsługi podróżnych na stacji w Zduńskiej Woli
Efektem robót prowadzonych od ubiegłego roku jest przywrócenie dawnego, przemysłowego charakteru obiektu. Widać już odnowioną fasadę z czerwonej cegły i nowy dach. Wymienione zostały okna i drzwi oraz schody. Kończą się prace wewnątrz budynku. Obiekt wyposażono w nowe instalacje: elektryczną, wodną oraz ciepłowniczą. Prowadzone są prace wykończeniowe.
– Modernizacja dworca w Zduńskiej Woli to kolejny element wielkiej przebudowy polskiej kolei. Mieszkańcy i podróżni zyskają dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej oraz większy komfort podróży. Mam nadzieję, że nowoczesny budynek o historycznym wyglądzie stanie się wizytówką miasta, co przełoży się na wzrost zainteresowania koleją – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Inwestycja realizowana przez PLK SA wspólnie z Miastem Zduńska Wola i Samorządem Województwa Łódzkiego jest zintegrowana z nowoczesną stacją kolejową zmodernizowaną w ramach przebudowy trasy do Łodzi Kaliskiej. Lepsze podróże również do Sieradza zapewni wygodne dojście z odnowionego dworca do tunelu pod peronami – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Obiekt zachowa zewnętrzny wygląd sprzed ponad 120 lat, jednocześnie spełniając potrzeby współczesnych podróży koleją. Wewnątrz znajdą się automaty biletowe, toalety, ogrzewana poczekalnia, punkt informacji turystycznej oraz punkty obsługi pasażerów. Tuż obok ulicy zaplanowano zadaszone miejsce, przy którym będą zatrzymywały się autobusy przewoźników lokalnych oraz regionalnych. Dworzec w nowej odsłonie będzie przyjazny dla osób z trudnościami w poruszaniu się. Mieszkańcy i podróżni skorzystają z obiektu na przełomie listopada i grudnia.
Po modernizacji dworzec stanie się bardziej funkcjonalny. Zapewni to nowy układ kas biletowych oraz połączenie poczekalni z częścią komercyjną. Łączenie podróży koleją i innymi środkami transportu zapewni budowa stanowisk dla autobusów, miejsc parkingowych oraz stojaków dla rowerów. Powstanie zadaszenie na trasie do przejścia podziemnego, nowe jezdnie i chodniki. Prace nie wpływają na dostęp podróżnych do pociągów.
Przebudowa dworca w Zduńskiej Woli jest realizowana w ramach projektu o wartości ok. 50 mln zł pn. „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego”. Zadanie jest współfinansowane w 85 proc. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
Szybciej i wygodniej koleją ze Zduńskiej Woli
W 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizowały stację Zduńska Wola. Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów dzięki nowym peronom i przejściu podziemnemu z windami. Zainstalowane zostały nowe ławki, wiaty, oświetlenie, oznakowanie i tablice z rozkładami jazdy. Po modernizacji odcinka ze Zduńskiej Woli do Łodzi Kaliskiej pociągi kursują z prędkością do 120 km/h. Tym samym o jedną trzecią skrócił się czas podróży do stolicy województwa.
Nowe kładki w Głownie i Strykowie na trasie Łowicz – Zgierz
Projekt budowy zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego obejmuje również budowę nowych kładek w Głownie i Strykowie oraz przystanku Pabianice Północne.
Od czerwca br. kładki na stacjach w Głownie i Strykowie zwiększyły dostępność do pociągów kursujących między Łodzią i Łowiczem. Obiekty umożliwiają lepsze zintegrowanie stacji kolejowej z miastem. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, podróżnym z ciężkim bagażem, opiekunom z dziećmi w wózkach lepszy dostęp do pociągów zapewniają windy.
Nowy przystanek Pabianice Północne
W Pabianicach przy przejeździe kolejowo-drogowym na ul. Lutomierskiej powstaje nowy przystanek Pabianice Północne, który zapewni obsługę podróżnych w stronę Zduńskiej Woli, Łasku i Sieradza.
Dwa perony jednokrawędziowe o długości 150 metrów wyposażone będą w ławki, wiaty, informację pasażerską, oświetlenie. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się dostęp do pociągów zapewnią pochylnie. Wygodne przesiadki z kolei na transport indywidualny umożliwią miejsca parkingowe oraz wiata rowerowa. Zakończenie inwestycji nastąpi w grudniu 2023 r.