Nowe możliwości kolei w centrum Małopolski
PLK modernizują najważniejsze linie kolejowe w stolicy Małopolski. Do końca 2021 roku, dzięki budowie dodatkowych torów, nowych przystanków, mostów i estakad zwiększą możliwości podróży i dostępność połączeń kolejowych w aglomeracji i regionie. Kolejne inwestycje, które zapewnią dalszy rozwój sieci i transportu kolejowego w Małopolsce planowane są wspólnie przez PLK i samorząd województwa małopolskiego. Ważnym etapem do określenia przyszłych działań jest „Wstępne Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce”. Dziś PLK podpisały umowę z konsorcjum: Infra oraz Instytutem Kolejnictwa na wykonanie opracowania. Wartość studium to ponad 1,8 mln zł netto, a 25 proc. kwoty przekaże województwo małopolskie.
- Podpisana umowa, to kolejny, ważny etap w rozwoju infrastruktury kolejowej w naszym regionie. Kolej jest transportem wybieranym przez Małopolan, ale także przez turystów, więc nieustanne zwiększanie możliwości i komfortu podróży jest naszym priorytetowym działaniem. Kolejne inwestycje zapewnią jeszcze bezpieczniejszą i szybszą podróż do domu, pracy czy szkoły - podkreślił Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego.
- Zwiększamy możliwości kolei w aglomeracjach. Również w Małopolsce chcemy dobrze planować rozwój linii kolejowej. Współpraca z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego pozwoli dobrze określić potrzeby i kierunki inwestycji, by mieszkańcy Małopolski mogli liczyć na szybką, bezpieczną i punktualną komunikację kolejową – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Jak zmieniać linie kolejowe w Małopolsce?
Wykonawcy studium przeprowadzą dokładne badania ruchu kolejowego, a także symulację jego rozwoju. Przy współpracy z samorządowcami określone będą najważniejsze inwestycje kolejowe w regionie. Specjaliści sprawdzą możliwość i opłacalność m.in. budowy dodatkowych torów z Krakowa do Batowic, Wieliczki, Kozłowa i Krzeszowic. Opracowanie dotyczyć będzie również budowy dodatkowych torów pomiędzy Podłężem a Tarnowem oraz Nowym Targiem a Zakopanem. Przeanalizowane będą możliwości prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich po liniach obwodowych w Krakowie, obecnie wykorzystywanych przede wszystkim przez pociągi towarowe. Oceniona będzie możliwość budowy nowych linii kolejowych m.in. z Krakowa w kierunku Myślenic, Niepołomic i Olkusza, a także z Zastowa do Kazimierzy Wielkiej, oraz z Krakowa Lotnisko do Zabierzowa.