Nadodrzanka: Most w Nietkowicach (woj. lubuskie) zapewni sprawne przewozy
We wrześniu na przebudowywanym wschodnim moście kolejowym nad Odrą w Nietkowicach nasunięte zostało najdłuższe - 75 m przęsło. Do montażu niemal 420 tonowego elementu wykorzystano hydrauliczne siłowniki i tymczasowe podpory w nurcie rzeki. Nasunięcie przęsła wykonano w ok. 34 godziny.
Kolejowa przeprawa nad Odrą ma już 7 z 10 nowych przęseł. Nowe stalowe elementy zostały wykonane w wytwórni i przetransportowane na placu budowy. Konstrukcje osadzane są na wyremontowanych – wzmocnionych podporach. Dodatkowo zastosowano mikropale – czyli specjalne konstrukcje, służące do wzmocnienia obiektu, wykonane wokół podpór na terenach zalewowych.
Po umieszczeniu wszystkich przęseł, montowany będzie nowy tor i sieć trakcyjna. Zakończenie prac przewidziano w 2023 r. Roboty nie ograniczają kursowania pociągów. Sąsiednią konstrukcją mostu codziennie przejeżdża ok. 55 pociągów pasażerskich i towarowych.
Większe możliwości przewozów w województwie lubuskim
Przebudowany most na jednym z dwóch torów na lata zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów. Zwiększą się możliwości Nadodrzanki, ważnej linii kolejowej prowadzącej z Dolnego Śląska przez województwo lubuskie na Pomorze Zachodnie. Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów kursujących nad Odrą wzrośnie do 120 km/h. Poprawi się przepustowość odcinka „mostowego”, z którego będzie mogło korzystać więcej składów – możliwe będzie przygotowanie korzystniejszej oferty połączeń i zapewnienie lepszych warunków dla ekologicznego transportu kolejowego.
Most w Nietkowicach liczbach:
- budowa: 1871 r.
- długość: ok. 420 m, szerokość – ok. 13 m, wysokość – ok. 1,4 m
- liczba przęseł – 10
Mosty – sprawne, ważne elementy kolejowych linii
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach modernizacji sieci kolejowej budują nowe mosty oraz modernizują przeprawy. Aby zapewnić sprawne przewozy kolejowe wykorzystywane są środki z projektów unijnych oraz budżetowych. Tylko w 2020 r. przebudową objętych zostało ponad 130 przepraw nad rzekami np. w Krakowie, w Warce i na Centralnej Magistrali Kolejowej. Modernizacje zwiększają parametry techniczne i pozwalają na budowę dodatkowych torów. W tym roku kontynuowane są prace m.in. przy budowie mostów w Czechowicach-Dziedzicach, Lubartowie, Krakowie i we Wronkach.