Powrót

Lokomotywa sprawdziła nowe wiadukty kolejowe w Kartuzach

Lokomotywa na nowym wiadukcie kolejowym w Kartuzach. fot. Szymon Danielek PLK (1)

Lokomotywa o wadze ponad 116 ton sprawdziła nowo wybudowane wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 224 i 211 w Kartuzach, na trasie nowego odcinka linii kolejowej nr 214 Somonino – Kartuzy. Na obiektach przeprowadzono próbne obciążenia. Wiadukty próby przeszły pomyślnie i zapewniają bezpieczny przejazd pociągów.

Na nowej łącznicy o długości ponad 3 km kontynuowane będą prace związane z podbiciem i profilowaniem toru oraz prace okołotorowe. Nowy odcinek linii nr 214 umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży.

Postępują prace związane z modernizacją stacji Kartuzy. Powstaje nowy układ torowy. Gotowa jest konstrukcja peronu nr 1, a na peronie nr 2 prowadzone są prace wykończeniowe. Jeszcze w sierpniu zamontowana zostanie wiata peronowa oraz nowe ławki. Wygodny dostęp na perony osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią pochylnie. Będzie jaśniejsze, energooszczędne oświetlenie typu LED oraz nowe oznakowanie i gabloty informacyjne na rozkłady jazdy i ważne informacje dla pasażerów. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstaną ścieżki naprowadzające. Zamontowane zostaną stojaki rowerowe. Udostępnienie nowych peronów podróżnym planowane jest w listopadzie br.

W Dzierżążnie podróżni korzystają już z przebudowanego peronu wyspowego. Nowy dodatkowy tor, który zostanie udostępniony w listopadzie br., poprawi przepustowość na trasie.

Koszt prac w ramach zadania pn. „Odcinek D – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 229 odc. Glincz – Kartuzy” to blisko 180 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w marcu 2024 r.

Szybciej i wygodniej z Bydgoszczy do Trójmiasta

Modernizacja trasy z Glincza do Kartuz to część projektu pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. Inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Umożliwi przewoźnikom na przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania z innymi środkami transportu. Dobudowa torów oraz elektryfikacja poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja poprawi warunki przewozu towarów do portu w Gdyni, zwiększy jego potencjał, co przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.

Realizacja prac budowlanych na linii nr 201 zaplanowana jest na lata 2024-2028. Na liniach stycznych – na tzw. bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy – prace rozpoczęły się w 2021 r.

Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kontakt dla mediów:
Przemysław Zieliński
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02