Powrót

Łódź Fabryczna – połowa dachu gotowa

Prace wykończeniowe

Wykonawca kończy szklenie konstrukcji zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość aż 40 metrów. Na dachu jest już blisko 5000 paneli. Cały dworzec to trzy hale o łącznej powierzchni 36 000 metrów kwadratowych, które będą pokryte 10 000 płyt. Część z nich wykonana jest ze szkła. Dzięki świetlikom na perony, znajdujące się 16 metrów pod ziemią dotrze światło słoneczne. Na powierzchni trwają również prace nad trzecim, wschodnim budynkiem. W tym miejscu widać już repliki fasad dawnego dworca Łódź Fabryczna, które będą podpierały dach. Pod ziemią wykonawca prowadzi prace wykończeniowe jak m.in. tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie instalacji – elektrycznej, wentylacyjnej i kanalizacyjnej. Prace na stacji prowadzone będą do końca roku.

W hali głównej wykonawca buduje cztery perony. Trzy z nich będą miały długość 400 metrów, a czwarty - 300 metrów. Wszystkie pozwolą na wygodne wsiadanie do pociągu - ich wysokość wyniesie 76 cm. Na trzech peronach powstała konstrukcja schodów ruchomych. Na peronach nr 3 i 2 powstały już klatki schodowe, a na peronach 3 i 4 - zamontowano windy techniczne. W dwóch nawach tunelu, na odcinku od ulicy Niciarnianej do Kopcińskiego jest już zainstalowane po 2/3 torów. Cała inwestycja, w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 km torów.


Pierwsze pociągi na nowym dworcu Łódź Fabryczna 

Testy i próby eksploatacyjne rozpoczną się za kilka miesięcy, pod koniec 2015 roku. Wynik prób i testy systemów sterowania i bezpieczeństwa, a także odbiory techniczne pozwolą określić datę startu pierwszych regularnych połączeń. Z nowej stacji pociągi dojadą m.in. do Warszawy. Czas przejazdu najszybszych pociągów do stolicy nie przekroczy 70 minut. 


Łódź Fabryczna – centrum komunikacyjne w sercu miasta

Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie najważniejszą częścią węzła przesiadkowego, gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, w tym dalekobieżne i tramwaje. Przesiadki będą wygodne, bo droga z przystanku komunikacji miejskiej do pociągu nie będzie dłuższa niż kilkadziesiąt metrów. Podróżni skorzystają z czterech peronów, do których pociągi ze zmodernizowanej stacji Łódź Widzew dotrą czterotorowym tunelem o długości blisko 2 km. Na dworcu, pod ziemią znajdą się przystanki autobusów dalekobieżnych oraz parking mogący pomieścić blisko 1000 aut.


Ile to kosztuje?

Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum Torpol Sp. z o.o. Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. to ponad 1,75 mld złotych brutto. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków UE.


Budowa dworca Łódź Fabryczna w liczbach

750 tys. m3 - tyle betonu, które pomieściłoby ok. 100 tysięcy standardowych samochodów - betoniarek trzeba przeznaczyć na budowę dworca - to trzy razy więcej niż np. przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.

500 ton – tyle stali potrzeba do budowy jednego z trzech świetlików na terenie nowego Dworca Łódź Fabryczna

4 – na stacji będzie tyle peronów, tyle torów będzie biegło tunelem ze stacji Łódź Widzew


Modernizacja jest prowadzona w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II Lot B - odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych”.



Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zespół prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 662 114 900

Pliki do pobrania