Łódź Fabryczna – połowa dachu gotowa
Wykonawca kończy szklenie konstrukcji zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość aż 40 metrów. Na dachu jest już blisko 5000 paneli. Cały dworzec to trzy hale o łącznej powierzchni 36 000 metrów kwadratowych, które będą pokryte 10 000 płyt. Część z nich wykonana jest ze szkła. Dzięki świetlikom na perony, znajdujące się 16 metrów pod ziemią dotrze światło słoneczne. Na powierzchni trwają również prace nad trzecim, wschodnim budynkiem. W tym miejscu widać już repliki fasad dawnego dworca Łódź Fabryczna, które będą podpierały dach. Pod ziemią wykonawca prowadzi prace wykończeniowe jak m.in. tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie instalacji – elektrycznej, wentylacyjnej i kanalizacyjnej. Prace na stacji prowadzone będą do końca roku.
W hali głównej wykonawca buduje cztery perony. Trzy z nich będą miały długość 400 metrów, a czwarty - 300 metrów. Wszystkie pozwolą na wygodne wsiadanie do pociągu - ich wysokość wyniesie 76 cm. Na trzech peronach powstała konstrukcja schodów ruchomych. Na peronach nr 3 i 2 powstały już klatki schodowe, a na peronach 3 i 4 - zamontowano windy techniczne. W dwóch nawach tunelu, na odcinku od ulicy Niciarnianej do Kopcińskiego jest już zainstalowane po 2/3 torów. Cała inwestycja, w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 km torów.
Pierwsze pociągi na nowym dworcu Łódź Fabryczna
Testy i próby eksploatacyjne rozpoczną się za kilka miesięcy, pod koniec 2015 roku. Wynik prób i testy systemów sterowania i bezpieczeństwa, a także odbiory techniczne pozwolą określić datę startu pierwszych regularnych połączeń. Z nowej stacji pociągi dojadą m.in. do Warszawy. Czas przejazdu najszybszych pociągów do stolicy nie przekroczy 70 minut.
Łódź Fabryczna – centrum komunikacyjne w sercu miasta
Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie najważniejszą częścią węzła przesiadkowego, gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, w tym dalekobieżne i tramwaje. Przesiadki będą wygodne, bo droga z przystanku komunikacji miejskiej do pociągu nie będzie dłuższa niż kilkadziesiąt metrów. Podróżni skorzystają z czterech peronów, do których pociągi ze zmodernizowanej stacji Łódź Widzew dotrą czterotorowym tunelem o długości blisko 2 km. Na dworcu, pod ziemią znajdą się przystanki autobusów dalekobieżnych oraz parking mogący pomieścić blisko 1000 aut.
Ile to kosztuje?
Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum Torpol Sp. z o.o. Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. to ponad 1,75 mld złotych brutto. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków UE.
Budowa dworca Łódź Fabryczna w liczbach
750 tys. m3 - tyle betonu, które pomieściłoby ok. 100 tysięcy standardowych samochodów - betoniarek trzeba przeznaczyć na budowę dworca - to trzy razy więcej niż np. przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.
500 ton – tyle stali potrzeba do budowy jednego z trzech świetlików na terenie nowego Dworca Łódź Fabryczna
4 – na stacji będzie tyle peronów, tyle torów będzie biegło tunelem ze stacji Łódź Widzew
Modernizacja jest prowadzona w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II Lot B - odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych”.
Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zespół prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 662 114 900