Koleją od 19 grudnia z Krakowa do Zakopanego oraz przez Wadowice na Podbeskidzie
Od 19 grudnia pojedziemy pociągiem z Krakowa do Zakopanego. Do dyspozycji podróżnych będzie 14 bezpośrednich połączeń dalekobieżnych min. z Warszawy i Trójmiasta oraz 32 kursy pociągów regionalnych. Modernizacja jednotorowej zakopianki odbywa się etapami, by zapewnić dojazdy koleją w Tatry w sezonie letnim i zimowym.
- Realizacja projektów z Krajowego Programu Kolejowego otwiera coraz więcej możliwości podróży w całym kraju. Każdy etapy inwestycji, również na kolejowych trasach Małopolski istotnie zwiększa dostępność mieszkańców do kolei. Polska kolej staje się coraz bardziej komfortowa, bezpieczna i punktualna – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Sprawniejsze przejazdy i wygodniejsze przystanki na trasie do Zakopanego są efektem zrealizowanych prac. Pociągi jadą nowym torem między Skawiną a Suchą Beskidzką, przez stacje Sucha Beskidzka, Jordanów oraz zmodernizowanym odcinkiem Sieniawa – Nowy Targ. Dla podróżnych jest wygodniejszy dostęp do pociągów na stacjach i przystankach: Rzozów, Radziszów, Radziszów Centrum, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów, Lasek, Nowy Targ, Sieniawa. Perony są oświetlone oraz wyposażone w wiaty, ławki i czytelne oznakowanie. Modernizacja zapewniła dogodny dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania.
Na blisko 80 przejazdach jest bezpieczniej dla pasażerów pociągów, kierowców oraz pieszych. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach toru i drogi pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką oraz Chabówką a Zakopanem. Sygnalizatory i nowe zabezpieczenia dodatkowo ostrzegają kierowców i pieszych. Nowa nawierzchnia jezdni ułatwia ruch drogowy.
Krótsze i wygodniejsze podróże koleją pod Tatry
Po zakończeniu wszystkich prac na trasie z Krakowa do Zakopanego podróż skróci się do ok. 2 godz. Ważnym efektem inwestycji są przebudowane stacje i przystanki, znacznie ułatwiające dostęp do kolei. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2023 r. Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka - Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Koleją przez Wadowice na Podbeskidzie
Zakończył się pierwszy etap prac na linii między Wadowicami a Andrychowem. Wracają bezpośrednie połączenia koleją z Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony na Śląsk. Dla podróżnych udostępnione będą przystanki w Choczni, Choczni Górnej, Inwałdzie oraz stacja Andrychów. Perony maja oświetlenie oraz są oznakowane. Będą wyposażone w wiaty i ławki. W kolejnym etapie prac prowadzona będzie przebudowa min. przejazdów kolejowo – drogowych, oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Ponadto od 14 marca 2021 r. zaplanowano rozpoczęcie budowy mijanki w Barwałdzie Średnim.
- Po kolejnym etapie prac wracają pociągi z Krakowa do Zakopanego. Wykonany został również istotny zakres robót, pozwalający na przejazd pociągiem z Wadowic do Andrychowa. Kolejowe inwestycje, pomimo ograniczeń związanych z pandemia są kontynuowane. Współpracujemy z wykonawcami, w budowaniu coraz lepszej kolei – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wszystkie prace w ramach projektu PLK na trasie Kalwaria Zebrzydowska – Wadowice – Andrychów zostaną zrealizowane do końca roku 2021 r. Efektem będzie krótszy o kilkanaście minut czas podróży. Sprawniejsze i bezpieczniejsze będą przejazdy regionalne oraz z Małopolski na Śląsk. Istotną korzyścią dla podróżnych staje się zwiększenie dostępności do kolei.
Możliwości przejazdów na jednotorowej trasie zwiększy budowa mijanki w Barwałdzie Średnim. Przewoźnicy będą mogli uruchomić dodatkowe pociągi.
Prace, realizowane są w ramach projektu o wartości 129 mln zł: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 odcinek Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice - granica województwa” (Etap I). Zakończenie inwestycji zaplanowano w 2022 r. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.