Powrót

Koleją na święta do stolicy Tatr

Pociąg regionalny stoi przy peronie na stacji Zakopane fot. Piotr Hamarnik (1)

Inwestycja na jednotorowej linii kolejowej do Zakopanego była realizowana etapami – zapewniając bezpośrednie zimowe i letnie połączenia pociągiem pod Tatry. Każdy etap oznaczał zwiększenie liczby dostępnych stacji i przystanków oraz poprawę poziomu obsługi pasażerów na trasie Kraków – Zakopane.

Od 22 grudnia komfort w przejazdach kolejową zakopianką zwiększyły kolejne obiekty dla podróżnych. Do 28 zmodernizowanych oraz nowych stacji i przystanków dołączyły: Biały Dunajec i Zakopane. Dostępność do kolei ułatwią również dodatkowe punkty zatrzymywania się pociągów: Bańska Niżna, Poronin Misiagi i Chabówka Stadion. Podobnie jak na zmodernizowanych dotychczas oraz nowych obiektach wyższy poziom obsługi podróżnych zapewniły nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Skrócenie podróży, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa – taki jest finalny efekt wielobranżowych prac PLK SA na trasie Skawina - Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Zrealizowano już zasadniczą część robót, umożliwiającą przed Świętami wznowienie ruchu kolejowego i dojazd pociągiem do końcowej stacji Zakopane. Dzięki inwestycji zarządcy infrastruktury kolejowej pasażerowie szybciej dojadą na Podhale, m.in. z Trójmiasta, Warszawy i z Krakowa. Podróż najszybszym pociągiem ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmuje ok. 2 godzin i 30/40 min. Trasa jest przygotowana do prędkości jazdy pociągów – max. 100 km/h dla linii 97 Skawina - Sucha Beskidzka i 98 Sucha Beskidzka - Chabówka oraz max. 120 km/h dla linii 99 Chabówka - Zakopane.

Sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zapewnia m.in. ponad 100 km zmodernizowanych torów, 130 nowych rozjazdów, 300 obiektów inżynieryjnych, tj. mostów, przepustów oraz nowa łącznica kolejowa w Chabówce.

Łącznica w Chabówce jest istotnym elementem inwestycji, który wpłynął na czas przejazdu koleją na jednotorowej trasie. Ten dodatkowy odcinek toru wyeliminował konieczność zmiany kierunku jazdy i skrócił czas podróży do Zakopanego o blisko 15 minut.

Po zimowych podróżach, przy dogodniejszych warunkach pogodowych, dokończone będą pozostałe roboty, m.in. na stacji Zakopane. Obejmą one nawierzchnię na peronach, montaż wiat oraz prace wykończeniowe i porządkowe, których realizację uniemożliwiała obecna aura. Docelowo, m.in. po przeprowadzeniu wstępnej eksploatacji i dokończeniu prac na wiosnę, również okołotorowych (budowa dróg), najkrótszy czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego powinien wynosić ok. 2 godz.15 /20 minut.

Modernizacja kolejowej zakopianki, prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,4 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883

Pliki do pobrania