Kolej zbliża Śląsk i Wielkopolskę
W ramach inwestycji prowadzonej na zlecenie Polskich Linii Kolejowych odnawiane są wiadukty, mosty i przepusty, remontowane przejazdy kolejowo-drogowe, a stare rozjazdy kolejowe wymieniane, by zapewnić płynniejszy ruch i wyższe bezpieczeństwo. Od połowy marca kontynuowane są prace na stacjach Koszęcin i Kalety oraz na szlaku je łączącym. Niemal na całej, blisko 70-kilometrowej trasie, położono już nowe tory. Dzięki temu, po zakończeniu wszystkich robót, w drugiej połowie roku pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 120 km/h.
Odnowione perony
– Jeszcze kilka lat temu infrastruktura kolejowa na tej trasie była przestarzała. Teraz wygląda to zupełnie inaczej. Mieszkańcy Lublińca i miejscowości położonych na trasie Kalety – Kluczbork mogą korzystać z bezpiecznych i wygodnych peronów – mówi Edward Maniura, burmistrz Lublińca. – W mojej ocenie inwestycja może znacząco wpłynąć na wzrost liczby pasażerów na tej ważnej linii kolejowej. Zapowiadane szybkie połączenia z większymi miastami i komfortowa podróż z pewnością zachęcą mieszkańców Lublińca do przesiadania się z samochodów do pociągów – dodaje.
W ramach prowadzonej na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. rewitalizacji, odnowiono już perony w Kluczborku, Bąkowie, Oleśnie Śląskim, Sierakowie Śląskim, Lublińcu i Rusinowicach. Remont obiektów zostanie przeprowadzony jeszcze w Sowczycach, Ciasnej i Koszęcinie. Funkcjonalność peronów poprawią nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Likwidacja barier architektonicznych na większości obiektów spowoduje, że oferta kolei będzie bardziej dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się czy podróżnych z cięższym bagażem.
Wielkopolska bliżej Śląska
Odnowienie trasy pomiędzy Kaletami a Kluczborkiem usprawni również transport towarów. Pociągi towarowe po nowych torach będą mogły jechać z prędkością 100 km/h, co skróci czas dostawy z południa Polski do portu w Szczecinie.
Inwestycja PLK jest już gotowa w 90 proc. Rewitalizacja odcinka Kalety – Kluczbork to jedno z zadań realizowanych na trasie ze stolicy Wielkopolski do stolicy Śląska. Poprawa infrastruktury kolejowej pomiędzy Katowicami a Poznaniem obejmuje także prace na odcinkach z Kalet do Strzebinia, Ostrzeszowa do Kluczborka, Ostrzeszowa do Ostrowa Wielkopolskiego oraz z Bytomia Północ do Tarnowskich Gór. Po zakończeniu wszystkich robót Wielkopolska „zbliży się” do Śląska – czas przejazdu pociągiem z Poznania do Katowic skróci się z ok. 6 do 4,5 godziny.
- 408,467 mln zł to planowany całkowity koszt projektu
- 138 km wymienianych torów
- 77 wymienianych rozjazdów
- 43 remontowane przejazdy
- 24 remontowane wiadukty i mosty
- 15 rewitalizowanych peronów
Projekt „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 143 na odcinku Kalety – Kluczbork” POIiŚ 7.1-70 współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 883 354 177