Inwestycje PLK poprawią połączenia na trasie Tunel - Sosnowiec
W ogłoszonym przetargu na linii nr 62 Tunel - Sosnowiec, PLK przewidziały prace, pozwalające wyeliminować ograniczenia prędkości i usprawnić przejazdy.
Na 8 km odcinku Jaroszowiec Olkuski - Olkusz, planowana jest wymiana dwóch torów oraz przebudowa sieci trakcyjnej. W Rabsztynie roboty obejmą przejazd kolejowo-drogowy. Skrzyżowanie zyska sygnalizatory świetlne i rogatki. Dzięki inwestycji prędkość pociągów między Jaroszowcem a Olkuszem zwiększy się z 40 do 120 km/h. Czas jazdy koleją w relacji Sędziszów – Katowice skróci się o kilka minut. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego.
Wykonanie prac na odcinku Olkusz - Bukowno pozwoli utrzymać sprawne podróże pociągiem. Do wymienionego wcześniej toru nr 1 dołączy tor nr 2 wraz z siecią trakcyjną.
Zaprojektowanie i wykonanie robót na odcinku Jaroszowiec Olkuski - Olkusz i Olkusz - Bukowno będzie zrealizowane w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 62, 660 na odcinku Tunel - Bukowno - Sosnowiec Płd.”. Rozpoczęcie prac przewidziano w IV kwartale br., po wyłonieniu wykonawcy i podpisaniu umowy.
Z Małopolski na Śląsk - korzystne zmiany na trasie. Na linii nr 62, pomiędzy Tunelem a Wolbromiem, PLK kończą przebudowę 11 obiektów inżynieryjnych – 3 wiaduktów i 8 przepustów. Prace za 24 mln zł ze środków budżetowych pozwolą zwiększyć prędkość miejscami z 30 do 80 km/h. Nowe obiekty usprawnią ruch kolejowy, a także drogowy. Sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy, m.in. z Małopolski na Górny Śląsk zapewniły wcześniejsze prace PLK na trasie Tunel – Sosnowiec. Od 2020 r. między Charsznicą a Jaroszowcem Olkuskim pociągi jadące do Katowic mają dozwoloną prędkość 120 km/h. To efekt wymiany torów wraz z siecią trakcyjną, naprawy obiektów oraz przejazdów kolejowo-drogowych.
W relacjach Sędziszów - Katowice, czas przejazdu pociągów skrócił się o ponad kwadrans. Podróżni zyskali lepszą dostępność i poziom obsługi na stacji Wolbrom oraz na przystankach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie.
Zrealizowane prace na linii Tunel - Sosnowiec, odcinku Tunel - Charsznica - Wolbrom - Jaroszowiec Olkuski, w granicach woj. małopolskiego, są warte 183 mln zł. Na trasie od strony woj. śląskiego, roboty na odcinkach Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza Wschodnia oraz w stacji Sławków - Dąbrowa Górnicza Wschodnia i na stacjach, realizowane są za ponad 114 mln zł.
Zadania prowadzone są w ramach projektu, wartego ponad 300 mln zł „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel - Bukowno - Sosnowiec Płd.”