Powrót
Celem debaty było przedstawienie szans i ograniczeń funkcjonowania kolei w centralnej i wschodniej części Unii Europejskiej oraz finansowania sektora kolejowego z wykorzystaniem instrumentów unijnych, w obliczu przygotowywanego właśnie nowego budżetu unijnego na lata 2014- 2020.
Mimo rozszerzenia Unii, wciąż istnieją istotne różnice w obszarze możliwości inwestycyjnych oraz stanu infrastruktury i taboru kolejowego pomiędzy nowymi i starymi państwami wspólnoty. Właściwe finansowanie kolei w krajach Europy Środkowo- Wschodniej jest kwestią kluczową w obliczu konieczności poprawy jej działania oraz planów Komisji Europejskiej dot. pełnego otwarcia pasażerskiego rynku kolejowego - mówili zgodnie uczestnicy debaty w Strasburgu. Spotkanie europejskich polityków otworzył Brian Simpson- szef Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. Jak podkreślił, najważniejsze w planowaniu inwestycji jest zapewnienie komplementarności inwestycji taborowych i infrastrukturalnych. Sam nowoczesny tabor nie będzie mógł być w pełni wykorzystany bez zmodernizowanej infrastruktury- mówił.
Danuta Hubner, dodała, że ma nadzieję, iż nowa perspektywa finansowa, nad którą obecnie toczą się prace, zapewni środki do realizacji ambitnych celów i pozwoli na kontynuacje inwestycji infrastrukturalnych i taborowych.
Aleksander Wołowiec, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych przedstawił zebranym obecną sytuację na rynku transportu kolejowego w Polsce. Podkreślił, że rynek transportu kolejowego w naszym kraju jest otwarty, zarówno w przewozach towarowych jak i pasażerskich. Dodał, iż Polsce potrzeba jednak licznych inwestycji infrastrukturalnych i taborowych, które pozwolą na wyrównanie szans konkurencyjności z kolejami starej 15-stki. Zapewnił, że kolej w Polsce dochowa wszelkich starań, aby w jak najlepszy sposób wykorzystać dostępne fundusze.
Mathias Ruete, Dyrektor Generalny ds. Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej, zwrócił uwagę jak ważną rolę odgrywa spójność polityki regionalnej i transportowej dla realizacji celów, które stawia przed swoimi państwami Unia Europejska. Mathias Ruete poprosił uczestników debaty o wsparcie dla transportu.
Łukasz Kurpiewski
Rzecznik Prasowy Grupy PKP
Finansowania infrastruktury i taboru kolejowego w Unii Europejskiej - debata
Polskie Koleje Państwowe S.A. wraz z platformą Rail Forum Europe (RFE) zorganizowały debatę pn. „Finansowanie infrastruktury i taboru kolejowego w UE”. Spotkanie odbyło się wczoraj (11 września 2012r.) w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Strasburgu.Celem debaty było przedstawienie szans i ograniczeń funkcjonowania kolei w centralnej i wschodniej części Unii Europejskiej oraz finansowania sektora kolejowego z wykorzystaniem instrumentów unijnych, w obliczu przygotowywanego właśnie nowego budżetu unijnego na lata 2014- 2020.
Mimo rozszerzenia Unii, wciąż istnieją istotne różnice w obszarze możliwości inwestycyjnych oraz stanu infrastruktury i taboru kolejowego pomiędzy nowymi i starymi państwami wspólnoty. Właściwe finansowanie kolei w krajach Europy Środkowo- Wschodniej jest kwestią kluczową w obliczu konieczności poprawy jej działania oraz planów Komisji Europejskiej dot. pełnego otwarcia pasażerskiego rynku kolejowego - mówili zgodnie uczestnicy debaty w Strasburgu. Spotkanie europejskich polityków otworzył Brian Simpson- szef Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. Jak podkreślił, najważniejsze w planowaniu inwestycji jest zapewnienie komplementarności inwestycji taborowych i infrastrukturalnych. Sam nowoczesny tabor nie będzie mógł być w pełni wykorzystany bez zmodernizowanej infrastruktury- mówił.
Danuta Hubner, dodała, że ma nadzieję, iż nowa perspektywa finansowa, nad którą obecnie toczą się prace, zapewni środki do realizacji ambitnych celów i pozwoli na kontynuacje inwestycji infrastrukturalnych i taborowych.
Aleksander Wołowiec, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych przedstawił zebranym obecną sytuację na rynku transportu kolejowego w Polsce. Podkreślił, że rynek transportu kolejowego w naszym kraju jest otwarty, zarówno w przewozach towarowych jak i pasażerskich. Dodał, iż Polsce potrzeba jednak licznych inwestycji infrastrukturalnych i taborowych, które pozwolą na wyrównanie szans konkurencyjności z kolejami starej 15-stki. Zapewnił, że kolej w Polsce dochowa wszelkich starań, aby w jak najlepszy sposób wykorzystać dostępne fundusze.
Mathias Ruete, Dyrektor Generalny ds. Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej, zwrócił uwagę jak ważną rolę odgrywa spójność polityki regionalnej i transportowej dla realizacji celów, które stawia przed swoimi państwami Unia Europejska. Mathias Ruete poprosił uczestników debaty o wsparcie dla transportu.
Łukasz Kurpiewski
Rzecznik Prasowy Grupy PKP