Ciężkie pociągi pojadą po przebudowanym moście w Terespolu
Masa przewożonego w każdym wagonie towaru będzie mogła być zwiększona średnio nawet o 10 – 12 ton. Ma to znaczenie dla przewozów towarowych po torach o klasycznym i o szerokim rozstawie szyn stosowanym w krajach za wschodnią granicą Polski. Docelowo granicę polsko – białoruską będą przekraczały wagony w pełni załadowane towarami jak węgiel, ropa naftowa, tarcica, które zostaną przeładowane na polskich stacjach. Nie będzie potrzeby ich częściowego rozładunku po stronie białoruskiej. Za granicę trafią towary przetworzone – m.in. auta i artykuły przemysłowe. Wzmocniona konstrukcja mostu zapewni również możliwość szybszej jazdy pociągów - dla pociągów pasażerskich będzie to 100 km/h, a dla pociągów towarowych 80 km/h.
Po nowym moście pierwsze pociągi przejadą wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy 14 grudnia. Wykonawca pracujący na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zakończył najważniejsze roboty – budowę nowych przęseł, nasuwanie ich z pomocą siłowników hydraulicznych na docelowe miejsce oraz wzmacnianie podpór w nurcie rzeki. Zadanie obejmuje również przebudowę torów – zarówno stosowanego w Polsce i prawie całej Europie o szerokości 1435 mm oraz toru używanego m.in. w Rosji i na Białorusi o szerokości 1520 mm.
Most dla celów ochrony granicy państwa został wyposażony w nowe oświetlenie, pomosty patrolowe oraz siatki zabezpieczające. Dodatkową inwestycją zapewniającą wyższy poziom ochrony granicy, będzie budowa skanerów do prześwietlania ładunków transportowanych w wagonach zza wschodniej granicy.
Most graniczny w Terespolu na Bugu to jeden z 19 mostów granicznych w Polsce. Przed modernizacją codziennie przeprawiało się nim 34 pociągi na dobę. Przebudową mostu zajęła się firma Intop. Inwestycja jest warta ponad 24 miliony zł.
Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 662 114 900
rzecznik@plk-sa.pl