Bliżej lepszych podróży koleją z Wrocławia w Karkonosze
Głównym efektem prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będą sprawniejsze podróże koleją na linii Wrocław – Jelenia Góra. Więcej pociągów szybciej będzie przejeżdżać przez poszerzony i odnowiony tunel kolejowy w okolicy Trzcińska.
– Nowatorskie technologie wykorzystane w przebudowie tunelu koło Trzcińska minimalizują wpływ prac na kursowanie pociągów. PKP Polski Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie zwiększają możliwości kolei w oparciu o nowoczesne rozwiązania. Tunel na ważnej trasie kolejowej Dolnego Śląska pozwoli na sprawniejsze podróże - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu– powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
– Inwestycja na Dolnym Śląsku usprawni przewozy na trasie Wrocław - Jelenia Góra. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w całym kraju, dzięki wykorzystaniu środków budżetowych i unijnych, budują sprawne połączenia najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest kolej – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Specjalna maszyna TEM Katarzyna zakończyła w październiku drążenie. Obecnie wykorzystywana jest przy montażu izolacji na ścianach tunelu. Praca Katarzyny umożliwiła realizację robót i bezpieczny przejazd ponad 30 pociągów na dobę. Do minimum ograniczono zmiany w komunikacji w czasie prac.
Kolejny etap projektu ze względu na szeroki zakres prac wymaga zamknięć torów w tunelu.
W dwa tygodnie Katarzyna zostanie zdemontowana. Wprowadzone zostanie kolejne urządzenie – tzw. mobilny szalunek. To maszyna, która pracuje na 10-cio metrowych segmentach i przygotowuje ostateczną obudowę tunelu. Po jej wprowadzeniu zostanie wznowiony jednotorowy ruch pociągów, który nadal będzie prowadzony w technologii „tunel w tunelu”, zapewniającej bezpieczne przejazdy w czasie prac.
Zmiany w komunikacji
Od 12 do 27 listopada zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA) na odcinku Janowice Wielkie - Jelenia Góra. Informacje o ZKA są dostępne na stacjach i przystankach oraz na Portalu Pasażera.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko ok. 130 mln zł netto (środki budżetowe i z dokapitalizowania). Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, które jest częścią szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” przewidywane jest obecnie na II kw. 2024 r.
Tunel koło Trzcińska to ok. 300 m obiekt z połowy XIX wieku pod wzniesieniem Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Tunel jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim na trasie Wrocław - Jelenia Góra. Połączenia towarowe zapewniają obsługę m.in. kopalni odkrywkowych.