Bezpieczniejsza i szybsza podróż - PLK wymienią blisko 300 rozjazdów na sieci kolejowej
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują wymianę 288 rozjazdów na terenie 13 województw. Roboty na 22 liniach kolejowych obejmą wymianę rozjazdów i przylegających odcinków toru. Prace związane z wymianą rozjazdów rozpoczną się we wrześniu tego roku.
Nowe rozjazdy to sprawniejszy przejazd pociągów pasażerskich i lepszy komfort podróży, a także podwyższenie prędkości pociągów dalekobieżnych przejeżdżających przez stacje. Składy towarowe pojadą ze stałą prędkością bez zbędnych zwolnień. Dla zapewnienia sprawnego przejazdu pociągów zimą, rozjazdy zostaną wyposażone w elektryczne ogrzewanie. Gwarantuje to szybkie usuwanie śniegu i lodu, czyli dobre działanie urządzeń i bezpieczeństwo ruchu kolejowym w trudnych warunkach pogodowych.
PLK planują podpisanie umowy z wykonawcą w II kwartale br. Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2017 – 2023, przy czym prace związane z montażem rozjazdów zakończą się w 2018 roku.
Wymianę blisko 100 rozjazdów zarządca infrastruktury planuje jeszcze w 2017 roku. Pierwsze prace ruszą we wrześniu w Bydgoszczy, Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach, Szczukowicach, Zajezierzu k/Dęblina.
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To kontynuacja podobnych działań, współfinansowanych z UE, w efekcie których PLK zamontowała już na terenie kraju 697 nowych rozjazdów. Projekt wart był 600 mln zł.
Bezpieczeństwo priorytetem PLK
Nowe rozjazdy to jedno z działań związanych z poprawą bezpieczeństwa. W 2016 r. zmalała ogólna liczba zdarzeń na kolei (spadek w stosunku do 2015 roku o 23). PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają bezpieczeństwo działaniami w obszarach technicznym, inwestycyjnym, pracowniczym i organizacyjnym. W 2016 r. zmodernizowano 510 km torów, 200 przejazdów kolejowo-drogowych, zamontowano 549 rozjazdów. Na bieżąco prowadzone są szkolenia i instruktaże, szczególnie dla pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. W tym celu wykorzystywany jest m.in. symulator dla dyżurnych ruchu. Bezpieczeństwu służą również dzienne i nocne kontrole oraz poprawa warunków pracy i nowoczesne systemy oraz urządzenia, w tym lokalne centra sterowania. Poziom bezpieczeństwa zwiększają także nowe i dodatkowe urządzenia zabezpieczenia na przejazdach kolejowo-drogowych, a także wybudowane i zmodernizowane przejazdy bezkolizyjne.
PLK prowadzą także kampanię społeczną Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko”. To działania adresowane szczególnie do kierowców, aby zachowali obowiązujące zasady bezpieczeństwa przy przekraczaniu torów.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
miroslaw.siemieniec@plk-sa.pl
T.: 694 480 239