Bezpieczeństwo na kolejowym poligonie
Poligon PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. uruchomiono w styczniu. Testy dotyczą układów ograniczników przepięć. To systemy, które mogą zwiększyć tzw. bezpieczeństwo elektrotechniczne, czyli ograniczyć np. negatywny wpływ wyładowań atmosferycznych na urządzenia kolejowe.
Przez dwa lata PLK będą monitorować awaryjność sieci trakcyjnej i urządzeń przytorowych na trasie Rozprza – Radomsko, to linia nr 1 z Warszawy do Częstochowy.
Testowane urządzenia, układy ograniczników przepięć, zostały zamontowane na słupach sieci trakcyjnej. Są zabudowane w trzech różnych konfiguracjach. Dzięki temu możliwa będzie ocena kilku różnych sposobów ochrony urządzeń kolejowych przed skokowymi wzrostami napięcia. Nagłe zmiany napięcia mogą powodować usterki, a to łączy się z dodatkowymi procedurami bezpieczeństwa i może wymagać zmian w kursowaniu pociągów, wydłużenia czasu przejazdu.
Na poligonie sprawdzona zostanie możliwość ograniczenia awaryjność sieci trakcyjnej i urządzeń przytorowych w porównaniu do sąsiednich odcinków linii, na których nie ma nowych urządzeń. Badania zaplanowano na dwa lata. Jeśli nowe rozwiązanie okaże się skuteczne, możliwe będzie zastosowanie na sieci kolejowej.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239