480 mln zł na usprawnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Przetarg na remont odcinka Łódź Kaliska – Zduńska Wola
Usprawnienie ruchu aglomeracyjnego to jeden z podstawowych celów PLK na najbliższe lata. Prace obejmują zarówno inwestycje w obrębie miast, jak i na liniach dojazdowych oraz montaż nowoczesnych urządzeń i systemów sterowania ruchem. Wszystkie działania poprawiają jakość transportu kolejowego i jego atrakcyjność w obsłudze aglomeracji.
Efektem modernizacji 42-kilometrowej linii kolejowej na trasie Łódź Kaliska – Zduńska Wola będzie większe bezpieczeństwo, sprawny przejazd pociągów, lepsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach oraz możliwość szybszej jazdy pociągów. Po zakończeniu prac wzrośnie prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu podróży na tym odcinku o około 15 minut.
- Ogłoszony przetarg jest jednym z etapów usprawnienia przejazdów w obrębie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pozwoli to zintegrować transport miejski i kolejowy, a pociąg ułatwi codzienny dojazd do szkoły i pracy. To także lepsza oferta dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej czy Przewozów Regionalnych na rozbudowanie i uatrakcyjnienie swojej oferty. Zmodernizowana infrastruktura kolejowa pozwoli na odciążenie ruchu samochodowego w Łodzi i w obrębie aglomeracji oraz budowanie zintegrowanych centrów przesiadkowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na stacjach i przystankach: Lublinek, Pabianice, Łask, Zduńska Wola, Chechło, Dobroń, Kolumna zostaną przebudowane perony. Będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu, a także wyposażane w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Polskie Linie Kolejowe planują również budowę przejścia podziemne na stacjach Pabianice i Zduńska Wola, które wyposażone będzie w windy, co ułatwi dojście do peronów.
Na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola przebudowanych i wyremontowanych zostanie także 5 wiaduktów, 12 mostów kolejowych i 12 przepustów oraz wybudowana nowa kładka, która dodatkowo usprawni komunikację. Płynność ruchu pasażerskiego i towarowego zapewni wymiana torów, urządzeń srk i sieci trakcyjnej. Przebudowa 35 przejazdów, w tym wyposażenie 13 z nich w nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej podniesie poziom bezpieczeństwa podróży. Rozpoczęcie prac planowane jest w 2018 r. a zakończenie dwa lata później. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., Etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola”. Ogłoszone postępowanie jest jednym z 10 projektów zgłoszonych przez PLK w II naborze unijnego instrumentu finansowania „Łącząc Europę” (CEF), w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014 – 2020.
Remont odcinka Łódź Kaliska – Zduńska Wola jest jednym z realizowanych przez PLK projektów, mających na celu usprawnienie i uatrakcyjnienie połączeń w obrębie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Budowa odcinka Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nową stacją Łódź Fabryczna, budowa tunelu średnicowego z Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej, a także przebudowa odcinka Łódź Kaliska – Zduńska Wola i planowany dalszy remont linii nr 14 na odcinku Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski znacząco wpłyną na poprawę dostępności mieszkańców aglomeracji łódzkiej do połączeń kolejowych nie tylko w regionie, ale i z innymi dużymi miastami w Europie – m.in. z Berlinem, Pragą, Kownem i Moskwą. Da to także możliwość uruchomienia szybkich połączeń międzywojewódzkich: Krakowa z Poznaniem i Szczecinem oraz połączeń na trasie Gdańsk - Bydgoszcz– Katowice i Warszawa – Wrocław przez Łódź.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239
"Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji"