Powrót

35 mln zł na podwyższenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych w Wielkopolsce

W województwie wielkopolskim na 36 przejazdach PLK wymienia wyeksploatowane urządzenia. W ich miejsce instalowana jest nowoczesna sygnalizacja ostrzegająca kierowców o zbliżających się pociągach. Modernizacje obejmują m.in. linię Gniezno - Poznań, przejazdy w południowej części województwa miedzy Ostrowem Wielkopolskim a Kąkolewem, trasę Dąbie – Zaryń. Na północy województwa, przebudowane zostaną skrzyżowania na trasie z Białośliwia do Piły, a także przejazdy w Krzyżu i Zbąszyniu.

W ramach pierwszego etapu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują 10 skrzyżowań toru i drogi. Drugi etap poprawy bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych, zakłada modernizację 26 przejazdów. Poza montażem nowych urządzeń poprawi się ich stan techniczny. Prace modernizacyjne obejmą też jezdnię i tory. 

Na wszystkich modernizowanych skrzyżowaniach kolejowo-drogowych zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna, a 19 obiektów zyska półrogatki odgradzające tor od jezdni. Kwalifikacja do wykonania prac uwzględnia lokalne uwarunkowania, zmianę sytuacji na drodze – znaczny wzrost ruchu drogowego lub powrót na linie kolejowe pociągów. Z tego powodu na dwóch przejazdach, na których do tej pory wystarczył ostrzegawczy znak STOP, pojawi się dróżnik, a na dwóch innych pracę człowieka zastąpią samoczynne urządzenia. 

Dzięki montażowi specjalnej sygnalizacji, maszyniści będą otrzymywali sygnały o stanie urządzeń przejazdowych. W przypadku ich uszkodzenia, maszynista, zgodnie z przepisami, ograniczy prędkość i zachowa szczególną ostrożność. Dzięki przeprowadzonej modernizacji pociągi przyspieszą, gdyż wprowadzone zabezpieczenia będą odpowiadały wymaganemu poziomowi bezpieczeństwa przy rosnącej liczbie aut. Skrzyżowania toru i drogi będą wyposażone także w urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń. Koszt przedsięwzięcia w województwie wielkopolskim to prawie 35 milionów zł. 

Dzięki inwestycji, na terenie całej Polski wyremontowanych zostanie 307 przejazdów. Realizacja tych działań, współfinansowanych przez Unię Europejską, kosztuje ponad 300 mln zł.

Bezpieczeństwo to jeden z priorytetów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.  Modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych uwzględniają budowę wiaduktów, przejść podziemnych dla pieszych, tuneli drogowych, ogrodzeń terenu kolejowego oraz dodatkowe zabezpieczenia przejazdów kolejowo-drogowych. W Polsce jest ponad 12 500 przejazdów kolejowo-drogowych. Za ich utrzymanie odpowiada zarządca infrastruktury, choć ich nawierzchnie niszczą zwłaszcza ciężkie samochody. Projekt przejazdowy uzupełni przebudowę skrzyżowań drogi z torem kolejowym prowadzoną w ramach modernizacji m.in. na liniach z Wrocławia do Poznania, z Krakowa do Rzeszowa czy z Częstochowy do Opola.  

Poza działaniami technicznymi, podnoszącymi poziom bezpieczeństwa na przejazdach, spółka prowadzi kampanię społeczną na rzecz poprawy bezpieczeństwa, Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. Jej celem jest podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych www.bezpieczny-przejazd.pl.  

POIiŚ 7.1-59 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap I”
POIiŚ 7.1-80 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap II”

Kontakt dla mediów:
Dutkiewicz Maciej
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: rzecznik@plk-sa.pl 
T: +48 883 354 177