Powrót
293 km/h pociągu Pendolino w Polsce - aktualizacja na dzień 24.11.2013
W sobotę na Centralnej Magistrali Kolejowej, pomiędzy Górą Włodowską a Psarami Pendolino pojechało 291 km/h. Testy prędkości to jeden z wielu elementów procesu badań, jakim przed wdrożeniem do codziennej eksploatacji poddawany jest każdy nowy pojazd kolejowy. Przyjmuje się, że pociąg powinien osiągnąć prędkość wyższą o 10% od maksymalnej eksploatacyjnej. W przypadku Pendolino jest to 275 km/h (dopuszczalna eksploatacyjna prędkość wynosi 250 km/h).
Kolejny element testów Pendolino przebiegł pomyślnie. Przy okazji po raz pierwszy na polskich torach osiągnęliśmy prędkość 291 km/h. To wynik pracy wielu osób z PKP Intercity oraz prowadzącego badania Instytutu Kolejnictwa, firmy Alstom, a także zarządcy infrastruktury PLK oraz odpowiadającej za sieć elektryczną PKP Energetyka. Dziękuję za ich wkład w projekt i zaangażowanie - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Do prac badawczych wykorzystywany jest ponad 40 kilometrowy odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej, pomiędzy Zawierciem/Górą Włodowską a Psarami/Knapówką. Oprócz dokładnego przetestowania składu, Polskie Linie Kolejowe testują także sieć trakcyjną polskiej konstrukcji, odcinki nowej nawierzchni kolejowej polskiej produkcji oraz szereg innych czynników. Już pierwszy weekend testów na CMK pokazał, że infrastruktura Polskich Linii Kolejowych jest gotowa do współpracy z najnowocześniejszym taborem.
Z prędkością 160 km/h jeździmy w Polsce od 25 lat. W przyszłym roku rozpoczynamy regularną jazdę na Centralnej Magistrali Kolejowej z prędkością 200 km/h. Pendolino jest przede wszystkim dla infrastruktury kolejowej bardzo poważnym akceleratorem wielu innych inwestycji poza linią CMK, które spajają sieć kolejową dobrych prędkości na poziomie od 120 przez 160 km/h do 200 km/h – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Testy prędkości stanowią jedynie część programu badań, na który składa się sprawdzanie:
- współpracy pojazdu z torem kolejowym,
- pantografu, czyli współpracy pojazdu z siecią trakcyjną,
- ew. zakłócenia emitowane do sieci,
- pola elektromagnetycznego,
- hałasu wewnętrznego,
- oddziaływania na tor,
- współpracy pojazdu z urządzeniami Sterowania Ruchem Kolejowym i licznikami osi,
- hamulców.
- współpracy pojazdu z torem kolejowym,
- pantografu, czyli współpracy pojazdu z siecią trakcyjną,
- ew. zakłócenia emitowane do sieci,
- pola elektromagnetycznego,
- hałasu wewnętrznego,
- oddziaływania na tor,
- współpracy pojazdu z urządzeniami Sterowania Ruchem Kolejowym i licznikami osi,
- hamulców.
Przejazd z prędkością 291 km/h miał miejsce w sobotę (23 listopada) o godzinie 14.59.
ZOBACZ FOTOGALERIĘ
W związku z wymogiem zapewnienia maksymalnych warunków bezpieczeństwa (zachowanie wysokiego poziomu widoczności) jazdy testowe prowadzone są w warunkach dziennych. Powoduje to konieczność weekendowego wyłączania części linii z kursowania pociągów pasażerskich. Bez zmian kursują pociągi rel. Warszawa – Kraków, natomiast część pociągów jadących do/z Katowic jedzie wyjątkowo objazdem przez Częstochowę, a kursowanie jednego połączenia zostało czasowo zawieszone. Wykorzystanie alternatywnej trasy powoduje wydłużenie czasu przejazdu do ok. 2 godzin. Lista pociągów zawieszonych:
ZOBACZ FOTOGALERIĘ
W związku z wymogiem zapewnienia maksymalnych warunków bezpieczeństwa (zachowanie wysokiego poziomu widoczności) jazdy testowe prowadzone są w warunkach dziennych. Powoduje to konieczność weekendowego wyłączania części linii z kursowania pociągów pasażerskich. Bez zmian kursują pociągi rel. Warszawa – Kraków, natomiast część pociągów jadących do/z Katowic jedzie wyjątkowo objazdem przez Częstochowę, a kursowanie jednego połączenia zostało czasowo zawieszone. Wykorzystanie alternatywnej trasy powoduje wydłużenie czasu przejazdu do ok. 2 godzin. Lista pociągów zawieszonych:
- EIC 4140 „Comenius” rel. Katowice – Warszawa Wsch.
- EIC 1440 „Comenius” rel. Warszawa Wsch. – Katowice
- TLK 26102„Sztygar” rel. Lublin – Wrocław Gł.
- EIC 14009 „Varsovia” rel. Warszawa Wsch. – Budapeszt Keleti
- EIC 41002 „Sobieski” rel. Wiedeń – Warszawa Wsch.
- EIC 14002 „Sobieski” rel. Warszawa Wsch. – Wiedeń
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 662 114 900
Zuzanna Szopowska
Rzecznik Prasowy
PKP Intercity S.A.
tel. + 48 697 044 484
e-mail: rzecznik@intercity.pl