Powrót

100 mln zł na kolej w Radomiu

Dzisiaj, 18 grudnia br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z polsko-hiszpańskim konsorcjum firm Pol-Aqua, Dragados, Vias Y Construcciones, Electren na pierwszą fazę modernizacji linii kolejowej nr 8, łączącej stolicę z Radomiem. Inwestycja obejmuje m.in. przebudowę stacji Radom i Radom Wschodni, a także fragmentu linii kolejowej.

Inwestycje w modernizację polskiej kolei to nie tylko Pendolino. To także szereg projektów o charakterze lokalnym i regionalnym. Cieszę się, że w Radomiu - mieście, które ma dla mnie szczególne znaczenie - rozpoczyna się tak duża i ważna inwestycja. Dla pasażerów oznacza to wyższy komfort podróży i oczekiwania na pociągi – mówi Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.

Pokazaliśmy w tym roku, że potrafimy realizować olbrzymie projekty. Będziemy je dalej sprawnie przeprowadzać, także w następnej perspektywie unijnej. Pełna modernizacja stacji Radom czyli, m.in. przebudowa torów, peronów, tunelu i całej infrastruktury potrzebnej do prowadzenia ruchu pociągów będzie przeprowadzona w ramach modernizacji trasy Warszawa - Radom – zaznacza Wojciech Folejewski, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – To olbrzymi projekt, który mimo trudności jest kontynuowany i zostanie zakończony przy wsparciu środków unijnych – dodaje. 

Podpisanie umowy zostało poprzedzone wręczeniem pozwolenia na budowę przez wojewodę mazowieckiego, Jacka Kozłowskiego. – Węzeł w Radomiu jest kluczowy dla sieci komunikacyjnej na południu województwa, a zwłaszcza dla miasta. Cieszę się też, że jest to jeden z priorytetów inwestycyjnych PKP PLK – mówi wojewoda.

Podpisana dziś umowa przewiduje, że prace rozpoczną się w styczniu 2015 r. W ich efekcie, w ciągu roku, radomska stacja kolejowa zmieni się nie do poznania. Pasażerowie będą mogli oczekiwać na pociąg w komfortowych warunkach, perony zostaną podwyższone, pojawią się nowe wiaty i ławki, a obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pomogą w tym m.in. windy, nowe dojścia na perony i odnowione przejście podziemne pomiędzy placem Dworcowym a ulicą Domagalskiego. 

W ramach inwestycji przebudowany zostanie również układ torowy. W sumie, na stacji w Radomiu, odnowionych zostanie 38 rozjazdów, które są jednym z kluczowych elementów decydujących o bezpieczeństwie i płynności ruchu kolejowego. Korzyści z inwestycji realizowanej na zlecenie PLK odczują także kierowcy. A to za sprawą nowego mostu kolejowego, który usprawni komunikację w mieście.

W ramach wartej 100 mln zł inwestycji, w Radomiu zaplanowano także budowę nowego Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym. To z niego dyżurni ruchu będą zarządzali ruchem kolejowym.

Przebudowa stacji Radom oraz stacji Radom Wschodni jest częścią projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom”. Oddzielne zamówienie obejmuje stację Radom i poszczególne odcinki torów od Warszawy Okęcia przez Czachówek do Warki. 


Projekt POIiŚ 7.1-19.1.a „Modernizacja linii kolejowej Warszawa Okęcie – Radom, etap I, LOT F“ współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.



Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. + 48 694 480 239
e-mail: miroslaw.siemieniec@plk-sa.pl

Pliki do pobrania